Pengarang vs Penulis

cover vampira 3Kita sering menggunakan perkataan ‘pengarang’ dan ‘penulis’ silih berganti. Sesungguhnya, kedua-dua perkataan ini adalah agak berbeza. Penulis ialah orang yang menulis sebuah buku, artikel, atau mana-mana bahagian sastera. Manakala seorang pengarang ialah orang yang mengilhamkan  idea, plot, atau kandungan kerja yang ditulis. Pada satu-satu masa, pengarang dan penulis boleh menjadi orang yang sama. Dalam penulisan autobiografi, seseorang menulis tentang kehidupannya sendiri. Jadi penulis menyatakan pemikiran dan idea-idea beliau sendiri. Tetapi dalam penulisan biografi, penulis tidak menulis ceritanya sendiri sebaliknya menulis kisah orang lain. Idea-idea dan pemikiran berasal daripada subjek yang ditulis.

Walaupun perbezaan antara pengarang dengan penulis nampak seperti tidak banyak, bergantung kepada keadaan tertentu, perbezaannya mungkin jadi lebih. Jika anda menulis sebuah novel atau cerita pendek berdasarkan plot yang dibangunkan oleh anda sendiri, anda akan dikenali sebagai pengarang novel. Dan jika anda menulis mengenai idea atau cerita orang lain, anda akan dikenali sebagai penulis.

Ada ketikanya menjadi seorang penulis adalah lebih mudah daripada menjadi seorang pengarang. Sebabnya  pengarang dikehendaki mencipta, membangunkan, dan menyampaikan idea, manakala penulis  hanya menyampaikan idea orang lain. Jika seseorang penulis tidak mempunyai kemahiran dalam penulisan, ia masih dapat dimaafkan. Tetapi seseorang pengarang mesti mempunyai kemahiran menulis yang luar biasa untuk menjadi dominan dalam bidang ini.

Kemahiran menulis yang dimaksudkan termasuk menguasai  bahasa penyampaian dan mahir bermain dengan kata-kata bagi menyampaikan maksud yang jelas. Kemahiran ini dapat diperoleh melalui penulisan yang berterusan dan sesetengahnya mungkin daripada bakat semula jadi. Hanya seorang pengarang yang mahir mampu menggambarkan idea-idea, peristiwa, dan gambaran melalui perkataan semata-mata.

Dalam penulisan buku, seseorang dianggap sebagai pengarang hanya apabila buku yang ditulisnya itu diterbitkan. Jika kerja hasil penulisan itu tidak diterbitkan, dan walaupun idea itu miliknya sendiri, seseorang itu masih  dianggap sebagai orang yang menulis. Dan apabila kerja itu diterbitkan, barulah seseorang itu dikenali sebagai pengarang. Jadi, jika anda  banyak menulis, tetapi tidak pernah menerbitkannya  kepada orang ramai, anda kekal sebagai penulis.

Pengarang boleh mendapatkan hak cipta ke atas hasil penulisannya di bawah undang-undang hak cipta. Ini memastikan bahawa tiada sesiapa dapat mencuri atau menggunakan idea asal miliknya. Jadi hanya pengarang yang sentiasa dikaitkan dengan kerja-kerja penulisannya. Untuk menjadi seorang pengarang, seseorang itu mesti mempunyai keupayaan untuk berfikir dan meluahkan fikiran. Manakala penulis pula mesti mempunyai keupayaan untuk memahami dan menyampaikan idea dengan betul kepada pembaca.

Diterjemahkan daripada Difference Between Author and Writer

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s